Zoek op categorie, product, activiteit...
Kinderen & tieners
Schoenen
Accessoires
Tassen
Nieuws
Bestsellers

Onze toeleveringsketen

Een transparante en verantwoorde toeleveringsketen

We streven ernaar om de sociale en ecologische verantwoordelijkheid in onze toeleveringsketen te verbeteren met duidelijke principes, transparantie en coöperatieve follow-upmechanismen.

productions-by-country-2021-2021.jpg

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Mensenrechten en sociale verantwoordelijkheid staan bij ons op de eerste plaats. Onze gedragscode is ondertekend door al onze leveranciers. Het is gebaseerd op de conventies van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) en de Verklaring van de Rechten van de Mens van de VN, waarin kernprincipes worden gedefinieerd zoals eerlijke beloning, behoorlijke werkuren, geen dwangarbeid of kinderarbeid. We zijn lid van Amfori, de toonaangevende wereldwijde bedrijfsvereniging voor open en duurzame handel. Onder het Business Social Compliance Initiative (BSCI) faciliteert Amfori onafhankelijke audits van de sociale naleving van fabrieken.

amfori-logo.svg

Onze gedragscode

1-people-white.svg Vrijheid van vereniging & recht op collectieve onderhandelingen
Werknemers hebben het recht om op een vrije en democratische manier vakbonden te vormen en collectief te onderhandelen
2-no-discrimination-white.svg Geen discriminatie
Geen enkele werknemer, ongeacht geslacht, ras, religie of enig ander kenmerk, mag anders worden behandeld dan anderen
3-fair-remuneration-white.svg Eerlijke beloning
Werknemers zullen voldoende loon ontvangen om zichzelf en hun gezin van een behoorlijk inkomen te voorzien – Minimaal verplicht minimumloon
4-decent-working-hours-white.svg Fatsoenlijke werkuren
De werkuren zullen in overeenstemming zijn met wetten en ILO-overeenkomsten tot een maximum van 48 uur per week. Overwerk zou een uitzondering moeten zijn
5-health-safety-white.svg Gezondheid en veiligheid op het werk
De werkomgeving moet voldoen aan de gezondheids- en veiligheidsvoorschriften
6-no-child-labour-white.svg Geen kinderarbeid
Er worden geen kinderen tewerkgesteld onder de wettelijke leerplichtige leeftijd of jonger dan 15 jaar
7-protection-young-white.svg Speciale bescherming voor jonge werknemers
Jongere werknemers moeten worden beschermd, met name in het kader van gezondheid, veiligheid en moraliteit
8-no-precarious-employment-white.svg Geen onzeker werk
Werknemers moeten schriftelijke contracten hebben die in overeenstemming zijn met de nationale wetgeving
9-no-bonden-labour-white.svg Geen dwangarbeid
Geen enkele werknemer mag gedwongen, of tegen zijn/haar eigen wil, werken
10-enviroment-2-white.svg Bescherming van het milieu
Aantasting van het milieu moet worden vermeden
11-ethical-business-behavior-white.svg Ethisch zakelijk gedrag
Er zal geen corruptie plaatsvinden

BSCI-audits

De BSCI-audit evalueert onze leveranciers op hun naleving van onze principes zoals gedefinieerd in onze gedragscode: Mogen werknemers zich organiseren? Worden ze eerlijk betaald? Hebben ze schriftelijke contracten? Hebben ze een acceptabel aantal overuren? 22 van onze 25 leveranciers hebben een recente en geldige BSCI-audit. Ze dekten 96% van ons volume. 19% had een b-beoordeling. 91% had een c-beoordeling. Een c-beoordeling is acceptabel, maar er is ruimte voor verbetering. In alle gevallen waren werkuren en overuren het grootste probleem. We doen er alles aan om dit probleem te voorkomen en plaatsen onze bestellingen buiten het hoogseizoen. Vanaf 2023 werken we alleen nog met leveranciers die BSCI-geauditeerd zijn.

suppliers-valid-bsci-audit.jpg

De complexe toeleveringsketen in de kledingproductie

Een belangrijke duurzaamheidsuitdaging voor kledingbedrijven is de zeer complexe toeleveringsketen:
Verschillende producten worden vervaardigd in verschillende fabrieken, vaak over de hele wereld. Deze productiebedrijven kopen stoffen en onderdelen zoals ritsen en knopen van veel verschillende stoffenfabrieken en leveranciers van overige onderdelen. De textielfabrieken kopen garen van verschillende garenfabrieken, die op hun beurt, hun vezels verkrijgen van verschillende vezelproducenten. Hoe complexer deze toeleveringsketen is, hoe moeilijker het voor merken is om transparantie te bereiken en uiteindelijk hun toeleveringsketenpartners verantwoordelijk te houden voor sociaal en milieugedrag. Daarom zijn transparantie, traceerbaarheid, certificeringen en audits steeds belangrijker geworden. Merken kopen een gecertificeerd product of van een gecertificeerde of geauditeerde fabriek om te garanderen dat het voldoet aan gedefinieerde criteria.

Supply chain proces

1-textile-fibers-teal.svg 2-yarn-teal.svg 3-fabrics-teal.svg 4-garments-teal.svg
NIVEAU 4
Vezels
NIVEAU 3
Garens
NIVEAU 2
Stoffen
NIVEAU 1
Kledingstukken
5-brand-teal.svg 6-consumer-use-teal.svg 7-ens-of-life-teal.svg
NIVEAU 0
Merk
Consumentengebruik Eind van de productcyclus

 

 

We gaan door met ons ESG-werk, we streven ernaar om elke dag een beetje beter te worden en weten dat het werk nooit klaar zal zijn.

 

 

×